Gmina Chełm

Gmina CHEŁM

Na terenie Gminy Chełm ciągle rozwija się infrastruktura dla rowerzystów. Obecnie istnieje sieć ścieżek, szlaków i tras rowerowych dostępnych dla pasjonatów tej aktywnej formy wypoczynku. Korzystne jest położenie wyznaczonych sieci ze względu na przyrodnicze i krajobrazowe walory otoczenia. Poniżej przedstawiamy przebieg, główne atrakcje i opisy sieci rowerowych biegnących przez tereny gminy.

Ścieżka rowerowa „Pagóry Janowskie”

długość ok. 8 km

bg 01

Początek od granicy miasta Chełm, następnie wzdłuż drogi krajowej Nr 12 aż do Zajazdu „Trzy Dęby” do tego etapu wybrukowana kostką. Następnie kilkadziesiąt metrów przed zajazdem przechodzi w szlak rowerowy biegnący przez malowniczy las utwardzoną drogą prowadzącą do Janowa na ul. Balladyny, gdzie można zobaczyć dawną kaplicę ewangelicko-augsburską i do ul. Słowackiego, dalej drogą pod lasem do Podgórza koło Kościoła pw. Chrystusa Pana Zbawiciela z XV w. oraz dzwonnicy z XX w. Kierując się dalej do Stołpia, biegnie aż do kamiennej wieży z XII w.

Ścieżka rowerowa „Południowe barwy krajobrazu Gminy Chełm”

długość ponad 3 km

bg 01

Ścieżka przebiega wzdłuż rzeki Uherki poprzez miejscowości: Pokrówka, Żółtańce i Żółtańce Kolonia. Na całej swej długości ścieżka ma charakter widokowo-rekreacyjny. Po drodze można zobaczyć tamy bobrów, florę i faunę rzeki, a także łąk i panoramę Chełma. Została wybudowana z dodatkową infrastrukturą w postaci placu zabaw, pomostu oraz toalety dla osób niepełnosprawnych nad Zalewem Żółtańce. Ścieżka jest przedłużeniem miejskiej ścieżki rowerowej, zaczynającej się w parku miejskim, obok Hotelu Kamena.

Szlak rowerowy „GMINA CHEŁM – wpisane w krajobraz, wpisane w historię”

długość 75 km - oznaczona kolorem niebieskim

bg 01

Szlak wiedzie  przez najciekawsze miejsca gminy związane z historią, przyrodą oraz szeroko pojętą rekreacją i wypoczynkiem m.in. Srebrzyszcze (barokowy pałac i park, Rezerwat „Bagna Serebryskie”), Stańków (pałac biskupów prawosławnych, leśniczówki), Okszów (dawna szkoła rolnicza), Horodyszcze-Kolonia (pomnik przyrody „Dziewicza Góra”), Staw (Rezerwat „Stawska Góra”, Zalew Staw, Aleja Grabowa), Stołpie (zabytkowa wieża), Podgórze (zabytkowy kościół i dzwonnica, punkty widokowe), Janów (dawna kaplica ewangelicko-augsburska, ośrodki jeździeckie), Rudka (kapliczki), Rezerwat „Sobowice”, Żółtańce (Zalew Żółtańce), Weremowice (zabytkowy młyn nad Uherką), Uher (zabytkowy młyn, kapliczka), Nowe Depułtycze (drewniany kościół, dzwonnica, pomnik Powstańców Styczniowych, pomniki przyrody w parku podworskim), Depułtycze Królewskie (lotnisko), Depułtycze Królewskie- Kolonia (punkty widokowe), Pokrówka (cmentarz wojenny).

Trasa rowerowa "Południowe panoramy Chełma"

długość 30,8 km – oznaczona kolorem żółtym

bg 01

Przebieg: Chełm - Strupin Duży - Depułtycze Królewskie - Nowe Depułtycze - Zagroda - Uher - Weremowice - Żółtańce - Zawadówka – Chełm.

Ścieżka prowadzi przez malownicze tereny Pagórów Chełmskich i umożliwia podziwianie panoramy Chełma, ze wzniesień leżących na południe od miasta. Rozpoczyna się na południowych obrzeżach Chełma, w okolicy Lasu Borek. Następnie wiedzie przez miejscowości Strupin Duży, Krzywice – Kolonia, Depułtycze Królewskie, Nowe Depułtycze, Zagrodę, Uher, Weremowice i Zawadówkę. Zakończenie szlaku znajduje się przy drodze Chełm - Krasnystaw. Ścieżka prowadzi przez malownicze tereny Pagórów Chełmskich i umożliwia podziwianie panoramy Chełma, ze wzniesień leżących na południe od miasta.

Trasa rowerowa "Uroki Sobowickie"

długość 18 km – oznaczona  kolorem czerwonym

bg 01

Przebieg: Las Borek Nadleśnictwo Chełm - Rezerwat przyrody „Wolwinów” Pokrówka - Żółtańce - Rezerwat przyrody "Torfowisko Sobowice" - Rudka - Zawadówka – Chełm.

Trasa rozpoczyna się w lesie Borek na wysokości siedziby Nadleśnictwa Chełm, po przeciwnej stronie ul. Hrubieszowskiej, gdzie udajemy się ścieżką tuż przy skraju lasu, na południe. Wjeżdżając do lasu mijamy rezerwat przyrody "Wolwinów" i po około 700 m wyjeżdżamy z lasu i skręcamy w prawo w polną utwardzoną drogę (rędziny) biegnącą wzdłuż ściany lasu. Na tym odcinku trasy możemy zaobserwować mozaikę pól uprawnych i pastwisk poprzecinanych niewielkimi kępami zadrzewień śródpolnych i muraw kserotermicznych, oraz po prawej stronie pomnik przyrody "Borek". Po około 2,3 km skręcamy w prawo i dalej przez około 1,5 km jedziemy drogą wzdłuż skraju lasu dojeżdżając do skrzyżowania obok cmentarza, na którym skręcamy ostro w lewo w drogę asfaltową. (Przed cmentarzem, na skraju lasu, rozpoczyna się "ścieżka zdrowia"). Kierując się na południe, po około 0,5 km dojeżdżamy do skrzyżowania, na którym skręcamy w prawo i jedziemy ulicą Bazylany, po około 0,75 km odbijamy z drogi asfaltowej w lewo na drogę prowadzącą przez osiedle domków jednorodzinnych. Drogą tą docieramy do ulicy Lwowskiej (droga Chełm - Siennica Różana), gdzie skręcamy w lewo. Należy zachować szczególną ostrożność przy wjeżdżaniu na drogę z pierwszeństwem przejazdu. Po przejechaniu około 0,25 km, za Urzędem Gminy Chełm, skręcamy w prawo. Jadąc drogą asfaltową przejeżdżamy przez most na Uherce i po około 0,75 km dojeżdżamy do skrzyżowania, na którym skręcamy w lewo. Dalej jedziemy prosto przez Żółtańce. Przejeżdżając przez wieś mijamy po lewej stronie zbiornik wodny  "Żółtańce". W tym miejscu istnieje możliwość dojechania przez groblę do strzeżonego kąpieliska lub skorzystania z wydzielonego łowiska. Dalej trasa prowadzi przez wieś w kierunku zachodnim, a następnie (przez około 2,5 km) drogą polną (rędziny), z której rozciąga się widok na rezerwat przyrody "Torfowisko Sobowice". Droga ta wyprowadzi nas do skraju miejscowości Marysin, na którym skręcamy w prawo w utwardzoną drogę polną. Od Marysina do Chełma trasa pokrywa się ze szlakiem pieszym czerwonym. Pokonujemy około 1,5 km drogą, która prowadzi przez rezerwat" Torfowisko Sobowice" do miejscowości Rudka, którą przejeżdżamy drogą piaszczystą utwardzoną. Przejeżdżamy przez przejazd kolejowy, zmienia się nawierzchnia drogi z piaszczystej na "żużlówkę", którą dojeżdżamy do miejscowości Zawadówka. Stąd nawierzchnią asfaltową zmierzamy do Chełma ulicą Trubakowską a do centrum skręcamy w prawo w ulicę Lubelską. Trasa opracowana przez  Lokalną Akcję na Rzecz Ochrony Środowiska Ziemi Chełmskiej.

Trasa rowerowa "Leśne ostępy Chełmskiego Parku Krajobrazowego"

długość – 19,45 km – oznaczona  kolorem  zielonym

bg 01

Ścieżka rozpoczyna się na północnych obrzeżach Chełma i biegnie w okolicy zalewu "Stańków", w miejscowości Stańków – łączy się ze ścieżka przyrodniczą „Stańków” następnie doliną rzeki Uherki przez Pagóry Chełmskie oraz tereny leśne w pobliżu wsi Czułczyce i Sajczyce, aż do miejscowości Ruda Opalin, gdzie łączy się z Nadbużańskim Szlakiem Rowerowym biegnącym od Janowa Podlaskiego do Hrubieszowa – jest jednym z ważniejszych produktów turystycznych województwa lubelskiego o długości 286 km, stanowiącego część Wschodniego Szlaku Rowerowego Green Velo. Najbardziej spektakularnego projektu rowerowego, jaki do tej pory zrealizowano w Polsce. To ponad 2000 km specjalnie wytyczonej trasy (trasa główna 1887,5 km, trasy łącznikowe i boczne: łącznie 192 kilometry), którą od początku do końca przygotowano po to, aby dawała radość podróżowania i poznawania. Szlak wiedzie przez pięć województw wschodniej Polski (warmińsko-mazurskie (397 km), podlaskie (598 km), lubelskie (414 km), podkarpackie (459 km) i świętokrzyskie (210 km). ). Już samo poznanie każdego z nich z osobna stanowi niezwykłe doświadczenie, a poznanie ich wszystkich zdaje się być jak czytanie wspaniałej baśni.

Greenvelo - kliknij i zobacz

Poleski Szlak Konny

długość 280 km – oznaczony kolorem pomarańczowym

bg 01

Pierwszy na Lubelszczyźnie i jeden z najdłuższych w Polsce. Prowadzi przez Polesie Lubelskie i Wołyńskie (12 gmin powiatu chełmskiego  i włodawskiego), nadaje się również do uprawiania turystyki rowerowej i pieszej. Szlak przebiega przez tereny o urozmaiconej rzeźbie terenu z licznymi jeziorami, dużymi kompleksami leśnymi i pozwala poznać najciekawsze zakątki Poleskiego Parku Narodowego, Chełmskiego, Sobiborskiego i  Poleskiego Parku Krajobrazowego oraz liczne  rezerwaty przyrody (Żółwiowe Błota, Jezioro Orchowe, Magazyn, Małoziemce, Serniawy, Bachus, Stawska Góra, Bagno Serebryskie, Brzeźno, Roskosz). Fragment szlaku biegnie  również  wzdłuż rzeki Bug. Na trasie szlaku możemy również poznać liczne zabytki architektury i pomniki przyrody, odbyć naukę jazdy konnej, krótkie przejażdżki oraz rajdy konne.

Informacja o plikach cookie

Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych w naszym serwisie, dostosowania ich do Państwa indywidualnych potrzeb korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Pliki cookies użytkownik może kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies.