Wymagane wnioski
OrSO-002-01 – formularz zgłoszenia lub utraty dowodu osobistego
Lista wniosków
Wymagane załączniki
- do zgłoszenia uszkodzenia dowodu osobistego załącza się uszkodzony dowód osobisty, a jeżeli zgłoszenie nastąpiło w formie dokumentu elektronicznego lub w placówce konsularnej Rzeczypospolitej Polskiej w formie pisemnej za pomocą poczty lub telefaksu, dokument ten przekazuje się pocztą lub osobiście.
Dokumenty do wglądu
Dokument pozwalający ustalić tożsamość.
Sposób i miejsce składania dokumentów
- posiadacz dowodu osobistego, którego dowód osobisty został utracony lub uszkodzony, zgłasza osobiście ten fakt organowi dowolnej gminy, a posiadacz dowodu osobistego przebywający poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - dowolnej placówce konsularnej Rzeczypospolitej Polskiej,
- za osoby małoletnie, ubezwłasnowolnione całkowicie lub częściowo zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego dokonuje odpowiednio rodzic, opiekun prawny lub kurator.
1. Zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego można dokonać:
Urząd Gminy Chełm
Referat Organizacji i Spraw Obywatelskich
Stanowisko ds. Ewidencji ludności, dowodów osobistych
ul. Gminna 18, Pokój nr 22
22-100 Pokrówka
Godziny przyjęć interesantów:
poniedziałek, środa, czwartek od 730 do 1530
wtorek: od 730 do 1600
piątek: od 730 do 1500
W razie jakichkolwiek pytań prosimy o kontakt:
82 564 55 54
2. Zgłoszenia można dokonać za pośrednictwem Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej (ePUAP) poprzez wypełnienie, podpisanie i wysłanie Zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego.
UWAGA: konieczne jest posiadanie konta na platformie ePUAP oraz profilu zaufanego lub certyfikatu kwalifikowanego.
3. Zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego w placówce konsularnej Rzeczypospolitej Polskiej można również dokonać w formie pisemnej za pomocą poczty lub telefaksu.
Wymagane opłaty
Brak
Sposób i miejsce odbioru dokumentów
- posiadaczowi dowodu osobistego, który dokonał osobistego zgłoszenia w organie gminy lub placówce konsularnej Rzeczypospolitej Polskiej utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego, wydaje się zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego,
- posiadaczowi dowodu osobistego, który dokonał zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego w formie dokumentu elektronicznego, oraz posiadaczowi dowodu osobistego przebywającemu poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, który dokonał tego zgłoszenia w formie pisemnej za pomocą poczty lub telefaksu, zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego wydaje się na żądanie.
Termin złożenia
Niezwłocznie
Termin załatwienia sprawy
Niezwłocznie
Tryb odwoławczy
Brak
Informacje dodatkowe
- zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego jest ważne do czasu wydania nowego dowodu osobistego, nie dłużej jednak niż przez 2 miesiące,
- zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego jest wydawane nieodpłatnie,
- w przypadku zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego należy niezwłocznie złożyć wniosek o wydanie dowodu osobistego.
Czynności powiązane
Brak
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych (tekst jednolity - Dz. U. z 2016 r. poz. 391),
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 29 stycznia 2015 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego i trybu postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych, ich utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu (Dz. U. z 2015 r. poz. 212),
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity - Dz. U. z 2017 r. poz. 1257).