3 lipca w miejscowości Janów odbyło się uroczyste rozpoczęcie budowy obwodnicy Chełma. W wydarzeniu wzięli udział m.in. sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Rafał Weber, poseł na sejm Anna Dąbrowska Banaszek, wojewoda lubelski Lech Sprawka, członek zarządu woj. Lubelskiego Zdzisław Szwed, dyrektor generalny oddziału GDDiA w Lublinie Mirosław Czech, z-ca prezydenta miasta Chełm Dorota Cieślik, członek zarządu Strabag w Polsce Waldemar Wójcik oraz wójt gminy Chełm Wiesław Kociuba na którego obszarze inwestycja będzie w większości realizowana. Rozpoczęciem prac było symboliczne wbicie łopaty pod budowę obwodnicy.
Umowa o wartości 442 mln zł, została podpisana w 2021 r., wykonawcą inwestycji jest firma Strabag. Obwodnica przebiegać będzie głównie po terenie Gminy Chełm. Powstanie 13,5 km dwujezdniowej drogi, z dwoma pasami ruchu.
Wybudowane zostaną cztery węzły drogowe: Chełm Zachód, Chełm Północ, Chełm Okszów, Chełm Wschód, 17 obiektów inżynierskich, w tym dwa mosty w ciągu drogi ekspresowej.
Powstaną też przejścia dla zwierząt, a także urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego. w ramach inwestycji zbudowane zostaną również drogi do obsługi ruchu lokalnego, a także Obwód utrzymania drogi ekspresowej.
Trasa przebiegać będzie w nowym śladzie i ominie Chełm od północnej strony. Jadąc DK12 od strony Piask, kierowcy wjadą na nią pomiędzy Stołpiem i Janowem, na węźle Chełm Zachód. Drugi z węzłów, Chełm Północ, powstanie w miejscowości Horodyszcze. Tutaj powstanie też Obwód utrzymania drogi ekspresowej. Dalej trasa przekroczy rzekę Uherkę i ominie Okszów, gdzie powstanie węzeł drogowy Chełm Okszów. Za Okszowem obwodnica przekroczy linię kolejową nr 81 relacji Chełm - Włodawa. Koniec odcinka zaplanowano za węzłem Chełm Wschód, na połączeniu z obecną DK12 w Kolonii Antonin.
Zakończenie robót planowane jest w 2025 r.